×
o nas linia eyeoxy znajdź specjalistę klub ekspert radzi cyfrowe zmęczenie wzroku

Cyfrowe Zmęczenie Wzroku

••••••••••

95% osób spędza dwie lub więcej godzin dziennie przed ekranem telefonu czy komputera. Wśród dorosłych statystyki są jeszcze wyższe. Blisko 1/3 badanych korzysta z urządzeń elektronicznych ponad 9 godzin dziennie! Czas jaki spędzamy przed ekranami laptopów, telewizorów lub telefonów wciąż się wydłuża, a to prowadzi do tzw. Cyfrowego zmęczenia wzroku. Czym jest, jak się objawia i jak mu zapobiec?

Cyfrowe zmęczenie wzroku – czym jest i jakie są jego objawy?

Dyskomfort oczu jaki odczuwamy w trakcie patrzenia przez wiele godzin w ekrany smartfonów lub laptopów z bliskiej odległości to właśnie cyfrowe zmęczenie wzroku. Dodatkowo często zmęczeniu wzroku towarzyszy ból głowy, niewyraźne widzenie czy też ból szyi i pleców.

Co jest przyczyną CZW?

Co sprawia, że w trakcie wydłużonej pracy przed ekranem odczuwamy np. suchość oczu? Zapatrzeni w monitory mrugamy znacznie rzadziej niż przewidziana norma 18 razy na minutę. Doprowadza to do przerwania tzw. filmu łzawego, wysusza oko, a nawet prowadzi to swędzenia lub pieczenia.

Kluczowa jest również postawa jaką przyjmujemy w trakcie wielogodzinnego korzystania z urządzeń oraz oświetlenie pomieszczenia. Badania zwracają także uwagę na „światło niebieskie”, część widma światła pomiędzy promieniami UV a światłem widzialnym, które może doprowadzić do uszkodzenia komórek siatkówki i prowadzić do związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) i zaćmy.

Kto jest najbardziej narażony na dolegliwości związane z cyfrowym zmęczeniem wzroku?

Badania przeprowadzone w 2014 roku wykazały, że film łzowy osób pracujących przy komputerze, cierpiących na cyfrowe zmęczenie oczu wykazuje analogiczne zmiany jak u osób z chorobą suchego oka. Oznacza to, że jeśli pracujesz głównie przy komputerze jesteś w sporej grupie ryzyka.

Co zrobić, aby zapobiec objawom cyfrowego zmęczenia wzroku?

Jedną z najlepszych metod jest po prostu robienie sobie częstych przerw od patrzenia w ekrany urządzeń cyfrowych. Warto oderwać wzrok choć na chwilę od monitora. Jeśli jednak musimy spędzić przed nim kilka godzin warto zastosować się do kilku zaleceń:

  • Stosuj okulary z antyrefleksem oraz filtry na monitor zmniejszyć odblaski oraz ilość szkodliwego światła niebieskiego,
  • Postaraj się o wygodne stanowisko pracy. Zadbaj by monitor był w odpowiedniej odległości od oczu a ekran nieco poniżej poziomu wzroku,
  • Postaraj się patrzeć co 20 minut, przez 20 sekund na obiekt znajdujący się minimum 6 metrów dalej,
  • Mrugaj częściej. Może być to trudne gdy koncentrujesz się na pracy, ale jeżeli tylko przypomnisz sobie, to mrugaj, pomoże Ci to uniknąć nie tylko cyfrowego zmęczenia wzroku ale także objawów suchego oka.

 

Niestety wiele godzin spędzonych przed monitorem nie pozostaje obojętnych dla naszego zdrowia w szczególności dla wzroku. Wprowadzenie drobnych korekt, świadoma zmiana przyzwyczajeń i zadbanie o odpowiednią przestrzeń do pracy może zapewnić nam zdrowie i dobry wzrok na lata.

Logo Eyeoxy

© 2015-2021 eyeoxy. Wszelkie prawa zastrzeżone.